Kollage med H. C. Andersens Skulpturer
     
   
  H. C. Andersens Skulpturer - 2005 - Nedtonet
Kollage med de kendte skulpturer fra digterens eventyr-univers. Skulpturer fra Odense, Faaborg, København og New York.
 
     
  Køb / priser / størrelser
Køb dette billede online via galleriets webshop i følgende versioner eller ved bestilling på telefon 2749 8777:
 
     
 

Store fotografier. Klik her

         
  Store fotografier          
             
  Billedet fås også på lærred
Klik her for at læse mere...
 
     
 

Beskrivelse af skulpturerne på billedet og beskrivelse af arbejdet med projektet

Den Lille Havfrue


Kunstner
Edvard Christian Johannes Eriksen (1876-1959)
Afsløret
1913

Placering
Langelinie, København

Historie
H.C. Andersen skrev eventyret "Den lille Havfrue", Fini Henriques komponerede musikken til balletten af samme titel, så den meget kunstinteresserede brygger Carl Jacobsen (Carlsberg) bad Edvard Eriksen skabe en skulptur. Edvard Eriksen fik sin yndige kone Eline til at sidde model - ligesom hun havde gjort til de øvrige skulpturer. I 1913 blev Den lille Havfrue opstillet på Langelinie, København - en gave fra brygger Carl Jacobsen til Københavns kommune. Den lille Havfrue er siden blevet fotograferet, kysset, krammet og beskuet af mange millioner mennesker fra hele verdenen - og samtidig er hun blevet et vartegn for Danmark.

Kilde: mermaidsculpture.dk


H. C. Andersen & Den Grimme Ælling

Kunstner
George Lober, Amerikaner (1892-1961)

Afsløret
1955

Placering
Central Park, New York

Historie
Placeret i New York City's Central Park vest for Conservatory Søen på 74th Street nær Fifth Avenue. Ideen med statuen i Central Park i New York er skabt af baronesse Alma Dahlerup, som var præsident for den Dansk-Amerikanske Kvindeforening i New York og stifter af The Hans Christian Andersen Storytelling Center, Inc. Beløbet til statuen blev indsamlet af skolebørn i henholdsvis USA og Danmark. Den blev indviet i 1955 - 150 året for H.C. Andersens fødsel. H. C. Andersens knæ er blankslidte på grund af børn og voksne der sidder på knæene. I 1973 blev den lille svaneunge stjålet, men er blevet genskabt og sikkert fastgjort. Skulpturen er et aktiv for Central Park, da der hver lørdag i over 45 år har været eventyrfortælling af store personligheder som eksempelvis Victor Borge, Diane Wolkstein, Eva La Gallienne og Fanny Hurst. Eventyrfortællingerne foregår uanset om det er regnvejr eller solskin og er for børn fra 5 år og opefter.

Kilde: hcandersen-homepage.dk


Klods Hans

Kunstner
Edvard Christian Johannes Eriksen (1876-1959)

Afsløret
1966

Placering
Risingskolen, Odense

Historie
Skulpturen er skænket af kunstnerens arvinger.
Kilde: skulptur.odense.dk


Drengen Der Griber Ørnen I Dens Flugt

Kunstner
Erik Rahr (1900-1962)

Afsløret
1932

Placering
Rosengadeanlægget ved H. C. Andersens barndomshjem, Odense

Historie
Bronzeskulpturen, der symboliserer H. C. Andersens genius, er skænket af H. C. Andersen Museets udsmykningskomité i 1932. Kunstneren har søgt at give udtryk for nogle af de egenskaber hos H.C. Andersen, som gjorde ham til den, han blev. "Jeg tænker her på den fattige skomagersøn, der allerede som lille dreng, da man spurgte ham, hvad han ville være, svarede: "Når jeg bliver stor, vil jeg være berømt" og jeg tænker på H.C. Andersens mærkelige, uknækkelige higen frem imod det største og det højeste, hans længsel mod fremmede lande, den store kraft, han besad, og som holdt ham oppe under alle hans sygdomme og svagheder og under hans modgang og ikke fik ham til at glemme målet, selv da medgangen kom", forklarer Erik Rahr i et interview fra 1932.

Kilde: skulptur.odense.dk


Tommelise

Kunstner
Lotte Olsen (1945)

Afsløret
1994

Placering
Sortebrødre Torv, Odense

Historie
Heksens frøgave til den barnløse kvinde, som hun planter i urtepotten. Planten skyder op, åbner sig - og et barn er født. Den magiske tanke; At lægge et frø og ønske et væsen, kendte jeg selv som barn. Urtepotten er et stykke miniature gjort nærværende i en vindueskarm.

Kilde: Lotte Olsen

Bronzeskulpturen blev afsløret den 28. maj 1994 og forestiller en urtepotte med en blomst. Øverst mellem kronbladene troner den nøgne Tommelise. Motivet til skulpturen er hentet fra eventyret af samme navn. Det er fortællingen om en kone, der gerne vil have et barn. Hun går til en heks, som giver hende et bygkorn og beder hende lægge det i en urtepotte. Op af potten vokser en plante i knop, og da konen kysser knoppen, springer blomsten ud, og der står Tommelise. Den lille pige bliver senere bortført af en ækel skrubtudse, som vil giftes med hende, men bliver befriet af en svale, der flyver hende sydpå for at blive gift med en prins. Ved urtepottens kant har kunstneren ridset små billeder ind i 'pottemulden' af situationer med Tommelise og svalen. Skænket af Albani Fonden.

Kilde: skulptur.odense.dk


H. C. Andersen

Kunstner
Louis Hasselriis (1844-1912)

Afsløret
1888

Placering
Eventyrhaven, Odense

Historie
Bronzeskulpturen af H.C. Andersen blev udført af Louis Hasselriis og betalt af en indsamling fra byens borgere efter H.C. Andersens død. Den blev afsløret i 1888 i Kongens Have (Odense), flyttet til Gråbrødre Plads i 1905 i forbindelse med H. C. Andersens 100-årsdag og i 1949 blev den flyttet til dens nuværende placering i Eventyrhaven.

Kilde: odense.dk


De Vilde Svaner

Kunstner
Carl Hugo Liisberg (1896-1958)

Afsløret
1955

Placering
Munke Mose, Odense

Historie
Bronzeskulpturen blev afsløret den 2. april 1955 i anledning af H.C. Andersens 150-årsfødselsdag. I omkring 30 år stod den store bronzeskulptur ved indgangen til Eventyrhaven, men blev flyttet i forbindelse med at Kreditforeningen Danmarks nye hus blev bygget. Motivet er hentet fra eventyret af samme navn. Det er en fortælling om 11 prinser, der bliver forvandlet til svaner af deres onde stedmoder. Men prinsessen, der elsker sine brødre, kommer dem til undsætning. Hun må dog først gennemgå mange trængsler. Skænket af A/S Dansk Akkumulator- og Elektromotorfabrik.

Kilde: skulptur.odense.dk


Prinsessen På Ærten

Kunstner
Michael Hellemann Kirkegaard

Afsløret
1994

Placering
CareFarm, Odense

Historie
Prinsessen På Ærten er en skulptur fra 1994 efter H. C. Andersens eventyr. En skulptur i bronze, granit og poleret stål. Skulpturen står på "vandpyt" i poleret stål, der er skåret i form som portræt af H. C. Andersen efter foto. Der står ingen steder i eventyret at prinsessen bliver tørret. Jeg formoder hun lægges i seng drivende våd og at der derfor må dannes en vandpyt under sengen. Det er denne vandpyt der her er udformet som silhouet af H. C. Andersen hoved.

Kilde: Michael Hellemann Kirkegaard


Skulptur: H. C. Andersen

Kunstner
Agust Saabye (1823-1916)

Afsløret
1875

Placering
Kongens Have, København

Historie
Fremstillet på initiativ af Moritz og Dorothea Melchior og finansieret ved en landsindsamling. H.C. Andersen var ældet og træt, da han sad model for billedhuggeren og var noget irriteret over, at kunstneren ville vise ham siddende med et barn lænet lyttende op ad hans ene ben. "Mine eventyr er lige så vel skrevet for voksne som for børn" sagde digteren. Billedhuggeren tog hensyn til H.C. Andersens ønske, men modellen så aldrig det færdige resultat. Statuen blev afsløret fem år efter H.C. Andersens død i juni 1880.

Kilde: Wonderful Copenhagen


Hyrdinden og Skorstensfejeren

Kunstner
Bengt Pontus Kjerrman (1954)

Afsløret
1995

Placering
Vestergade/Kongensgade, Odense

Historie
Skulpturen kan opleves på lang afstand og tæt på. Dermed inspirerer den de forbipasserende til at kikke opad og få nye visuelle oplevelser. Hyrdinden og Skorstensfejeren blev afsløret den 17. juni 1995. Hyrdinden og Skorstensfejeren er eventyret om stuens to porcelænsfigurer, der en nat flygter ud i den store verden for at forhindre, at hun bliver gift med en anden. Inspireret af H.C. Andersens skitser fra rejser i Italien af monumenter, alle på søjler, har kunstneren anbragt Hyrdinden og Skorstensfejeren på en søjle. De er ikke påklædte, men næsten nøgne - for det var de jo over for den store verden, da de endelig mødte den. I jordhøjde står eventyrets andre figurer, den gamle kineser og gedebuk-generalen og skuer mod Vestergade og Kongensgade. Skænket af Aslaug og Carl Friis' Legat.

Kilde: skulptur.odense.dk


Toppen og Bolden (fra eventyret Kærestefolkene)

Kunstner
Keld Moseholm Jørgensen

Afsløret
2002

Placering
Den Voigtske Gaard, Faaborg


Den Grimme Ælling

Kunstner
Jens Galschiøt (1954)

Afsløret
2003

Placering
Micro Matic, Odense

Historie
Fra ælling til svane. Frit efter H. C. Andersens eventyr "Den Grimme Ælling".


Kejserens Nye Klæder

Kunstner
Keld Moseholm Jørgensen (1936)

Afsløret
1988

Placering
Brandts Passage, Odense

Historie
Motivet til bronzeskulpturen er hentet fra eventyret af samme navn. Figurerne står på et tre trins podium med et stort blankslebet spejl i baggrunden. Den fynske kunstner Keld Moseholm Jørgensen er kendt for sine små tyksakker i håbløs kamp med naturlovene og den almindelige overmagt. Kejserens nye klæder blev afsløret den 6. april 1988. Motivet er hentet fra eventyret om den pyntesyge kejser, der bedrages af to mænd, der giver sig ud for vævere, der kan fremstille det dejligste tøj. Tøjet har den forunderlige egenskab, at det er usynligt for de mennesker, som ikke duer til deres kejserlige embeder. I denne udgave står kejseren med de nye klæder og spejler sig med magtens symboler, scepteret i højre hånd og den takkede krone, der helt dominerer det lille hoved. Skrædderen, der holder spejlet op foran ham, står let bøjet og anonym, mens en repræsentant for hoffet indtager en ærbødig holdning med foldede hænder og indadvendte fødder. Skænket af Bendix Nova.

Kilde: skulptur.odense.dk


Den Standhaftige Tinsoldat

Kunstner
Eiler Madsen (1939)

Afsløret
1996

Placering
Skjolden, Overgade, Odense

Historie
Bronzeskulpturen blev afsløret den 7. december 1996. Som eventyrets tinsoldat er skulpturen etbenet. Det er fortællingen om en tinsoldat, der blev støbt som den sidste i rækken af 25 små tinsoldater. Alle var de født af en gammel tinske, men tinnet slap altså op ved den sidste. Kunstneren har digtet lidt videre på historien og placeret soldaten på en vogn. "Det er jo et stykke legetøj, og gennemgående for H.C. Andersens eventyr var, at han menneskeliggjorde legetøjet og gav tingene ånd og væsen. Det prøver jeg også på", fortæller han om arbejdet med skulpturen. Skænket af Aslaug og Carl Friis' Legat.

Kilde: skulptur.odense.dk


H. C. Andersen

Kunstner
Henry Lükow-Nielsen

Afsløret
1961

Placering
Rådhuspladsen (over for eventyrbygningen), København


Konen Med Æggene

Kunstner
Hanne Warming (1939)

Afsløret
1997

Placering
Kongensgade/slotsgade, Odense

Historie
Motivet er hentet fra eventyret ”Konen med æggene". Det er fortællingen om konen, der knejste så meget med nakken, at hendes storhedsdrømme knustes mod jorden. Skulpturen blev afsløret den 31. august 1997. Motivet, gamle koner, har været kunstnerens inspirationskilde i over tyve år. Skulpturen er en skælmsk og underfundig fremstilling af konen, som - på vej ind til byen med sin bøtte æg på hovedet - går og dagdrømmer om en fremtid, der midt i sin lykkeligste forestilling brat afbrydes af, at hun taber æggene på vejen. Hun er gengivet mens verden endnu smiler til hende. Skulpturen er skænket af Møllerens Fond.

Kilde: skulptur.odense.dk


Den Flyvende Kuffert

Kunstner
Jens Flemming Sørensen (1933)

Afsløret
1991

Placering
Gråbrødre Plads, Odense

Historie
Skulpturen forestiller en kuffert på vej op mod himlen, let hvilende på tre pyramidelignende tårne. De symboliserer moskeerne i 'Tyrkerlandet', som H.C. Andersen beskriver det i eventyret af samme navn. Selve skulpturen er placeret på en granitsokkel, som 'svæver' 10 cm over fontænens vandspejl. "Den flyvende Kuffert" blev afsløret den 4. maj 1991. Kunstneren har hentet inspiration fra H.C. Andersens eventyr af samme navn. Det handler om en fattig ung købmandssøn, hvis eneste ejendom er en flyvende kuffert, men som til gengæld vinder en tyrkisk prinsesses hjerte med sin fortællekunst. Skulpturen er skænket af Simon Spies Fonden.

Kilde: skulptur.odense.dk


Papirbåden (fra eventyret Den Standhaftige Tinsoldat)

Kunstner
Erik Heide (1934)

Afsløret
1985

Placering
Eventyrhaven, Odense

Historie
Skulpturen blev købt af Odense Bys Kunstfond i forbindelse med udstillingen Skulptur i Eventyrhaven i 1984. Papirbåden giver ofte forbipasserende associationer til eventyret "Den standhaftige Tinsoldat". Det er fortællingen om den etbenede tinsoldat, der er ulykkeligt forelsket i en danserinde, og som må gå så grueligt meget igennem for til sidst at blive ført sammen med danserinden i kakkelovnen.

Kilde: skulptur.odense.dk


Arbejdsprocessen

Jeg havde i lang tid gået med tanken om at lave et billede, der indeholdte elementer fra
H. C. Andersens eventyrunivers. Jeg havde en idé om at jeg - i tråd med min øvrige produktion - ville
tage fat på nogle af de fysiske elementer som vi omgiver os med i hverdagen, men som vi ikke
nødvendigvis "dyrker".

Jeg er meget fascineret af billedhuggerkunsten, dels for håndværket i sig selv, men også for
skulpturens funktion i det sceneri, den bliver placeret i. Rent visuelt var det min idé at vise de
mange H. C. Andersen skulpturer i en ny sammenhæng og bringe skulpturer fra forskellige steder
sammen i et nyt univers, med respekt for H. C. Andersens univers.

Grundideen var i sensommeren på plads, men jeg var endnu ikke rigtig kommet videre med
processen med udvælgelse og planlægning af billedet.

I sensommeren 2004 fik jeg tilfældigvis besøg af Benny Nybo i galleriet i Gothersgade. Benny Nybo
er medlem er Odense Byråd og medlem af H. C. Andersen Priskomiteen. Benny er meget
involveret i fejringen af H. C. Andersen og han er også en stor kunstelsker og vi kom
hurtigt ind på min H. C. Andersen ide.

Med Bennys entusiasme og gode ideer til, hvilke skulpturer i Odense, der kunne have min interesse,
fik projektet fart på.

I de følgende uger lavede jeg en omfattende research af H. C. Andersen-relaterede skulpturer i
Danmark og udvalgte de skulpturer, jeg mente repræsenterede H. C. Andersen bedst og som
visuelt ville fungere i sammenhæng med hinanden.

Kontakt til kunstnerne bag værkerne
Derefter startede processen med at kontakte alle de kunstnere, der står bag hver enkel skulptur.
Størstedelen af kunstnerne har jeg selv haft kontakt til, nogle af kunstnerne er repræsenteret
ved deres arvinger og andre er repræsenteret ved Copy-Dan. Jeg har således haft dialog med
størstedelen af kunstnerne og derigennem fået deres accept til at repræsentere deres kunstværker i billedet.

Følgende billedhuggere er repræsenteret i billedet
August Saabye, George Lober (amerikaner), Henry Lükow-Nielsen, Louis Hasselriis,
Edvard Christian Johannes Eriksen, Jens Galschiøt, Lotte Olsen, Hanne Warming,
Carl Hugo Liisberg, Pontus Kjerrman, Keld Moseholm Jørgensen, Eiler Madsen,
Erik Heide, Jens Fl. Sørensen, Michael Hellemann Kirkegaard og Erik Rahr.

Fotografering
Næste proces var at fotografere alle skulpturerne. De fleste af skulpturerne står i
H. C. Andersens hjemby Odense (12 stk.). tre af skulpturerne står i København,
én står i Faaborg og én står i Central Park i New York.

Billedet bliver til
Næste proces er behandlingen af de flere hundrede råbilleder og udvælgelsen af de rigtige
billeder. Dernæst gik jeg i gang med at "frigøre" skulpturerne fra deres oprindelige baggrunde,
så skulpturerne kunne placeres i det nye sceneri, som har flere elementer, der samler billedet
til en helhed - et nyt H. C. Andersen univers, hvor skulpturerne mødes.

H. C. Andersen nærværende
Det var vigtigt for mig at H. C. Andersen var nærværende i billedet, så jeg spurgte Odense Bys
Museer om lov til at bruge et rigtigt fotografi af H. C. Andersen, hvilket de gav mig lov til. Udfra
flere hundrede billeder, valgte jeg et billede der egnede sig bedst til mit formål - at placere
H. C. Andersen siddende i potteplanten på Tommelise-skulpturen, som en beskuer af hele dette nye univers.

Køb et elegant indrammet billede
Billedet bliver lavet i et begrænset antal, der er nummererede og signerede.

Mikael Hauberg (2005)

 
 
copyright | Galleri dk360 | tel 2749 8777 | e-mail mh@dk360.dk